tisdag 2 april 2013

I´m gonna live forever

I början av 80-talet åkte jag Vättern-Runt tre år på rad. Inte nåt fjantigt tjejvättern utan det riktiga på 30 mil runt sjön. Det tog mellan 14 och 16 timmar. Det är en bra grund att ha med sig genom livet - klarar man att cykla en hel natt och en halv dag har man liksom sätt standarden.

Nu ska jag förhoppningsvis resten av livet - som förmodas bli längre - fasta en till två dagar i veckan för att maximera hälsan och minimera åldersrelaterade sjukdomar. Det blir en prövning. EN ska jag bara klara av men det ska helst bli två dagar.

Jag tänker inte dra alla fakta här varför det är bra att svälta lite då och nu- låt mig kort sammanfatta att det finns ganska övertygande forskning som styrker fördelarna.  Lägger några länkar här nere för den som är intresserad att läsa på mer och surfa vidare.

Det går till så att två dagar i veckan drar man ned kalorierna till 500 för kvinnor och 600 för män men man kan lägga ut dom på vilka mål man vill. Personligen tänker jag att helt hoppa över ett mål. Jag har för avsikt att pröva mig fram till det som passar mig bäst.
Gick dock ut stenhårt denna första dag med att äta en bra äggfrukost, sedan tillät jag mig att knapra i mig en rå morot till lunch och nu är klockan ca 19 och jag är hungrig som varg och känner snart för att ta ett bett ur tangentbordet. Jag lyckades dock sitta och titta på när sambon åt upp resterna av helgens lammstek utan att anfalla. Jag tänker ihärdigt på att det finns människor som lägger sig hungriga 5 dagar av 7 eller mer så vad har jag att gnälla över bara för att jag är lite hungrig en kväll? Jag ser också för mitt inre öga hur mina celler nu går in i ett bromsaläge och börjar reparera DNA istället för att föröka sig hejvilt.

Förutom det forskarna kommit fram till har jag här listat mina mer personliga vinster:

A. Jag får jag mer tid till annat om jag inte äter hela tiden. Jag lägger en hel del tid på att handla mat, laga mat och äta mat och det finns ju annat att syssla med här i livet. Kort sagt när jag vänjer mig vid att vara hungrig kan jag få ett och annat gjort. Rensa i röran till exempel, promenera, meditera eller varför inte skriva på den här bloggen.

B. Det blir billigare. Om jag hoppar ett mål här och där kan jag antingen spara pengar till något snyggt eller varför inte äta lyxigare när jag väl äter.

C. Jag tappar det där sista kilot jag hade tänkt gå ned runt magen och som så envist har hängt sig kvar sedan viktnedgången förra sommaren.

D. Det dessutom en nyttig läxa eftersom jag har en tendens att äta av alla möjliga anledningar förutom för att det är gott och för att jag är hungrig. Jag äter ibland för att jag har tråkigt, kanske är lite rastlös eller gubevars bara för att det finns nåt att äta. Till exempel lite rester eller en bit överbliven paj som det är synd att slänga bort (Gud vad gott det skulle vara - det FINNS faktiskt en bit jordgubbspaj med mandel kvar sen påskhelgen men den ska väl stå sig till imorgon?)

E. Det är karaktärsdanande även om det inte slår den sanslöst långa cykelturen runt den där avlånga sjön.

F. Jag ser fram något så oerhört mot att faktiskt få äta nåt igen och jag har en känsla av att det mesta kommer att bli ännu godare på ätardagarna. Att det ökar min tacksamhet och ödmjukhet för att jag faktiskt har mat att äta.


Nu ska jag läsa nedanstående artiklar för att höja motivationen ytterligare och ser också fram emot kvällens kopp te utan honung. Jag känner på mig att det kommer bli ett sagolikt gott te.

LÄnkar:

http://www.smh.com.au/national/health/on-the-fast-track-to-a-longer-life-20120912-25sr2.html

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/healthy-living-could-fasting-once-1317818

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/darfor-korttidsfastar-jag_7808440.svd





2 kommentarer:

Ylva sa...

Har du lämnat flummet och anslutit dig till vetenskapen? :-)
Att bara dricka kaffe fram till klockan 14, det gör väl också nytta? Hoppas det i alla fall.

Kokospelle sa...

Att bara dricka kaffe fram till 14 gör helt säkert nytta. Jag har inte lämnat flummet. De olika delarna berikar varandra :-)