onsdag 12 oktober 2011

Bland vargyl och blixtar i månsken i Nitälvsdalen

Ut i skogen det bar på oktoberövernattning 2011 direkt efter jobbet. Det är alltid lika roligt att fara iväg men ibland tänker jag att hur ska jag kunna förnya mina blogguppdateringar om det. Vi eldar, grillar lite, dricker kaffe och sover under stjärnorna. Hur kul kan det bli att läsa om i längden?

Fast den här gången blev inte som alla andra gånger för denna natt under The Full Hunters Moon hörde vi vargarna yla nästan direkt efter vi gjort upp elden på vår lägerplats. Vi ropade ut i skogen och väntade som vanligt på ett svar (som hittills aldrig kommit) Men nu! - En vargflock svarade nästan direkt på vår rop i skogen. Så många gånger vi stått där i skogen och härmat ylanden och aldrig fått svar. Det var knappt att man trodde det var sant. Händer det verkligen?

Vi hörde vargarna yla vid fyra tillfällen under kvällen. Från lite olika håll, olika långt bort och med olika röster. Vackert och vemodigt på samma gång. De var kanske en kilometer som närmast?

Att stå i månsken i oktober, höra vargar yla och sedan mitt i allt detta helt plötsligt se blixtar lysa upp himlen i söder med jämna mellanrum hör inte direkt till vanligheterna. Vilken märklig och magisk kväll det blev! Månsken, Åska och Vargyl. Välkommen Till Vildmarken!

3 kommentarer:

Ylva sa...

Grattis!
Du får mig att rysa av överfört välbehag.

Anonym sa...

iVilken underbar upplevelse du haft. Vargyl som jag längtat få höra det. Låt alla vargar leva så jag kan få höra dem yla!

caroline sa...

Grattis, vad fantstiskt det måste varit.